Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Kommun | Senaste värdet (Antal/1 000 inv) | Datum |
---|---|---|
Härjedalen | 20,70 | 2023 |
Kramfors | 15,54 | 2023 |
Nybro | 12,71 | 2023 |
Bengtsfors | 11,93 | 2023 |
Kalmar | 11,02 | 2023 |
Avesta | 9,27 | 2023 |
Älvsbyn | 9,25 | 2023 |
Vårgårda | 9,21 | 2023 |
Vilhelmina | 8,46 | 2023 |
Vimmerby | 6,53 | 2023 |
Krokom | 6,22 | 2023 |
Aneby | 6,13 | 2023 |
Tyresö | 5,78 | 2023 |
Sorsele | 5,45 | 2023 |
Nacka | 4,52 | 2023 |
Habo | 4,44 | 2023 |
Tjörn | 4,15 | 2023 |
Stenungsund | 4,13 | 2023 |
Lysekil | 4,08 | 2023 |
Örkelljunga | 4,03 | 2023 |
Tanum | 3,96 | 2023 |
Bollnäs | 3,90 | 2023 |
Skövde | 3,88 | 2023 |
Malung-Sälen | 3,51 | 2023 |
Göteborg | 3,37 | 2023 |
Karlstad | 3,34 | 2023 |
Västerås | 3,14 | 2023 |
Sandviken | 3,11 | 2023 |
Arjeplog | 3,07 | 2023 |
Täby | 3,02 | 2023 |
Dorotea | 2,99 | 2023 |
Kristinehamn | 2,90 | 2023 |
Nässjö | 2,78 | 2023 |
Vindeln | 2,75 | 2023 |
Sigtuna | 2,74 | 2023 |
Övertorneå | 2,69 | 2023 |
Värmdö | 2,66 | 2023 |
Nyköping | 2,59 | 2023 |
Varberg | 2,59 | 2023 |
Färgelanda | 2,49 | 2023 |
Nordmaling | 2,42 | 2023 |
Åre | 2,41 | 2023 |
Partille | 2,36 | 2023 |
Säffle | 2,27 | 2023 |
Arboga | 2,21 | 2023 |
Åsele | 2,21 | 2023 |
Skellefteå | 2,13 | 2023 |
Kristianstad | 2,03 | 2023 |
Kiruna | 1,96 | 2023 |
Berg | 1,96 | 2023 |
Lund | 1,96 | 2023 |
Storuman | 1,96 | 2023 |
Falun | 1,88 | 2023 |
Uppsala | 1,88 | 2023 |
Älvdalen | 1,88 | 2023 |
Pajala | 1,87 | 2023 |
Skinnskatteberg | 1,84 | 2023 |
Norrtälje | 1,76 | 2023 |
Haparanda | 1,74 | 2023 |
Östersund | 1,73 | 2023 |
Sundsvall | 1,72 | 2023 |
Solna | 1,70 | 2023 |
Vännäs | 1,66 | 2023 |
Helsingborg | 1,63 | 2023 |
Munkedal | 1,62 | 2023 |
Luleå | 1,56 | 2023 |
Robertsfors | 1,48 | 2023 |
Öckerö | 1,48 | 2023 |
Vadstena | 1,48 | 2023 |
Ystad | 1,47 | 2023 |
Borås | 1,46 | 2023 |
Gällivare | 1,44 | 2023 |
Uddevalla | 1,38 | 2023 |
Gullspång | 1,37 | 2023 |
Järfälla | 1,37 | 2023 |
Riket | 1,36 | 2023 |
Mölndal | 1,35 | 2023 |
Laholm | 1,32 | 2023 |
Mjölby | 1,29 | 2023 |
Södertälje | 1,29 | 2023 |
Linköping | 1,27 | 2023 |
Östhammar | 1,22 | 2023 |
Botkyrka | 1,21 | 2023 |
Gotland | 1,21 | 2023 |
Ragunda | 1,17 | 2023 |
Tingsryd | 1,15 | 2023 |
Vaggeryd | 1,15 | 2023 |
Kungsbacka | 1,14 | 2023 |
Finspång | 1,11 | 2023 |
Norrköping | 1,10 | 2023 |
Ulricehamn | 1,08 | 2023 |
Ljungby | 1,06 | 2023 |
Älmhult | 1,06 | 2023 |
Ockelbo | 1,04 | 2023 |
Nora | 1,04 | 2023 |
Malå | 1,00 | 2023 |
Malmö | 1,00 | 2023 |
Borlänge | 0,95 | 2023 |
Hultsfred | 0,94 | 2023 |
Sollefteå | 0,92 | 2023 |
Kalix | 0,90 | 2023 |
Umeå | 0,89 | 2023 |
Lilla Edet | 0,83 | 2023 |
Nykvarn | 0,83 | 2023 |
Boden | 0,82 | 2023 |
Kungälv | 0,80 | 2023 |
Eskilstuna | 0,78 | 2023 |
Piteå | 0,78 | 2023 |
Hudiksvall | 0,77 | 2023 |
Borgholm | 0,74 | 2023 |
Stockholm | 0,70 | 2023 |
Mullsjö | 0,66 | 2023 |
Nordanstig | 0,64 | 2023 |
Gävle | 0,63 | 2023 |
Mark | 0,62 | 2023 |
Ronneby | 0,62 | 2023 |
Vetlanda | 0,62 | 2023 |
Askersund | 0,61 | 2023 |
Markaryd | 0,60 | 2023 |
Eda | 0,59 | 2023 |
Västervik | 0,58 | 2023 |
Gislaved | 0,55 | 2023 |
Lidköping | 0,54 | 2023 |
Jönköping | 0,54 | 2023 |
Höör | 0,52 | 2023 |
Årjäng | 0,51 | 2023 |
Vara | 0,50 | 2023 |
Söderhamn | 0,48 | 2023 |
Håbo | 0,48 | 2023 |
Eksjö | 0,45 | 2023 |
Båstad | 0,44 | 2023 |
Lindesberg | 0,43 | 2023 |
Nynäshamn | 0,43 | 2023 |
Degerfors | 0,43 | 2023 |
Sölvesborg | 0,40 | 2023 |
Hässleholm | 0,38 | 2023 |
Bjuv | 0,38 | 2023 |
Sunne | 0,37 | 2023 |
Eslöv | 0,37 | 2023 |
Falköping | 0,36 | 2023 |
Strömsund | 0,36 | 2023 |
Värnamo | 0,35 | 2023 |
Köping | 0,35 | 2023 |
Klippan | 0,34 | 2023 |
Tranemo | 0,34 | 2023 |
Katrineholm | 0,32 | 2023 |
Överkalix | 0,32 | 2023 |
Sjöbo | 0,31 | 2023 |
Hallsberg | 0,31 | 2023 |
Olofström | 0,31 | 2023 |
Götene | 0,30 | 2023 |
Falkenberg | 0,30 | 2023 |
Halmstad | 0,29 | 2023 |
Karlsborg | 0,28 | 2023 |
Östra Göinge | 0,28 | 2023 |
Heby | 0,28 | 2023 |
Ekerö | 0,28 | 2023 |
Trelleborg | 0,28 | 2023 |
Ydre | 0,27 | 2023 |
Örnsköldsvik | 0,27 | 2023 |
Ljusdal | 0,27 | 2023 |
Skara | 0,27 | 2023 |
Åtvidaberg | 0,26 | 2023 |
Hörby | 0,26 | 2023 |
Alvesta | 0,25 | 2023 |
Härnösand | 0,24 | 2023 |
Örebro | 0,24 | 2023 |
Karlskrona | 0,23 | 2023 |
Töreboda | 0,22 | 2023 |
Tranås | 0,21 | 2023 |
Sollentuna | 0,20 | 2023 |
Landskrona | 0,19 | 2023 |
Ödeshög | 0,19 | 2023 |
Rättvik | 0,18 | 2023 |
Boxholm | 0,18 | 2023 |
Grästorp | 0,18 | 2023 |
Kumla | 0,18 | 2023 |
Essunga | 0,18 | 2023 |
Växjö | 0,17 | 2023 |
Ovanåker | 0,17 | 2023 |
Hagfors | 0,17 | 2023 |
Åmål | 0,17 | 2023 |
Lycksele | 0,16 | 2023 |
Arvidsjaur | 0,16 | 2023 |
Tidaholm | 0,16 | 2023 |
Arvika | 0,16 | 2023 |
Osby | 0,15 | 2023 |
Fagersta | 0,15 | 2023 |
Enköping | 0,14 | 2023 |
Torsås | 0,14 | 2023 |
Perstorp | 0,14 | 2023 |
Söderköping | 0,13 | 2023 |
Lekeberg | 0,12 | 2023 |
Kungsör | 0,12 | 2023 |
Timrå | 0,11 | 2023 |
Ängelholm | 0,11 | 2023 |
Sotenäs | 0,11 | 2023 |
Grums | 0,11 | 2023 |
Hofors | 0,11 | 2023 |
Herrljunga | 0,11 | 2023 |
Trollhättan | 0,10 | 2023 |
Österåker | 0,10 | 2023 |
Vänersborg | 0,10 | 2023 |
Mora | 0,10 | 2023 |
Gagnef | 0,10 | 2023 |
Karlshamn | 0,09 | 2023 |
Tibro | 0,09 | 2023 |
Torsby | 0,09 | 2023 |
Sävsjö | 0,09 | 2023 |
Mariestad | 0,08 | 2023 |
Bromölla | 0,08 | 2023 |
Oskarshamn | 0,07 | 2023 |
Strömstad | 0,07 | 2023 |
Svalöv | 0,07 | 2023 |
Trosa | 0,07 | 2023 |
Orust | 0,07 | 2023 |
Skurup | 0,06 | 2023 |
Simrishamn | 0,05 | 2023 |
Knivsta | 0,05 | 2023 |
Sala | 0,04 | 2023 |
Staffanstorp | 0,04 | 2023 |
Karlskoga | 0,03 | 2023 |
Danderyd | 0,03 | 2023 |
Kävlinge | 0,03 | 2023 |
Ale | 0,03 | 2023 |
Vellinge | 0,03 | 2023 |
Härryda | 0,03 | 2023 |
Alingsås | 0,02 | 2023 |
Upplands Väsby | 0,02 | 2023 |
Huddinge | 0,02 | 2023 |
Haninge | 0,01 | 2023 |
Hylte | 0,00 | 2023 |
Hällefors | 0,00 | 2023 |
Höganäs | 0,00 | 2023 |
Högsby | 0,00 | 2023 |
Jokkmokk | 0,00 | 2023 |
Kil | 0,00 | 2023 |
Kinda | 0,00 | 2023 |
Leksand | 0,00 | 2023 |
Lerum | 0,00 | 2023 |
Lessebo | 0,00 | 2023 |
Lidingö | 0,00 | 2023 |
Laxå | 0,00 | 2023 |
Ljusnarsberg | 0,00 | 2023 |
Lomma | 0,00 | 2023 |
Ludvika | 0,00 | 2023 |
Motala | 0,00 | 2023 |
Mellerud | 0,00 | 2023 |
Munkfors | 0,00 | 2023 |
Hjo | 0,00 | 2023 |
Hedemora | 0,00 | 2023 |
Hammarö | 0,00 | 2023 |
Hallstahammar | 0,00 | 2023 |
Gnesta | 0,00 | 2023 |
Gnosjö | 0,00 | 2023 |
Flen | 0,00 | 2023 |
Forshaga | 0,00 | 2023 |
Filipstad | 0,00 | 2023 |
Bjurholm | 0,00 | 2023 |
Bollebygd | 0,00 | 2023 |
Dals-Ed | 0,00 | 2023 |
Bräcke | 0,00 | 2023 |
Burlöv | 0,00 | 2023 |
Emmaboda | 0,00 | 2023 |
Upplands-Bro | 0,00 | 2023 |
Tierp | 0,00 | 2023 |
Tomelilla | 0,00 | 2023 |
Vaxholm | 0,00 | 2023 |
Vingåker | 0,00 | 2023 |
Uppvidinge | 0,00 | 2023 |
Valdemarsvik | 0,00 | 2023 |
Vallentuna | 0,00 | 2023 |
Vansbro | 0,00 | 2023 |
Ånge | 0,00 | 2023 |
Åstorp | 0,00 | 2023 |
Älvkarleby | 0,00 | 2023 |
Storfors | 0,00 | 2023 |
Strängnäs | 0,00 | 2023 |
Smedjebacken | 0,00 | 2023 |
Svedala | 0,00 | 2023 |
Svenljunga | 0,00 | 2023 |
Surahammar | 0,00 | 2023 |
Sundbyberg | 0,00 | 2023 |
Säter | 0,00 | 2023 |
Salem | 0,00 | 2023 |
Oxelösund | 0,00 | 2023 |
Orsa | 0,00 | 2023 |
Norberg | 0,00 | 2023 |
Mönsterås | 0,00 | 2023 |
Mörbylånga | 0,00 | 2023 |
Norsjö | 0,00 | 2023 |
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.