Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
Personbil | 2006 | 64,2 |
Personbil | 2007 | 63,8 |
Personbil | 2008 | 63,1 |
Personbil | 2009 | 64,4 |
Personbil | 2010 | 62,9 |
Personbil | 2011 | 62,8 |
Personbil | 2012 | 63,6 |
Personbil | 2013 | 64,0 |
Personbil | 2014 | 64,6 |
Personbil | 2015 | 65,7 |
Personbil | 2016 | 67,3 |
Personbil | 2017 | 67,7 |
Personbil | 2018 | 68,0 |
Personbil | 2019 | 67,9 |
Personbil | 2020 | 66,8 |
Personbil | 2021 | 65,8 |
Personbil | 2022 | 66,3 |
Lätt lastbil | 2006 | 6,9 |
Lätt lastbil | 2007 | 7,2 |
Lätt lastbil | 2008 | 7,5 |
Lätt lastbil | 2009 | 7,5 |
Lätt lastbil | 2010 | 7,9 |
Lätt lastbil | 2011 | 8,3 |
Lätt lastbil | 2012 | 8,5 |
Lätt lastbil | 2013 | 8,7 |
Lätt lastbil | 2014 | 8,6 |
Lätt lastbil | 2015 | 8,8 |
Lätt lastbil | 2016 | 8,6 |
Lätt lastbil | 2017 | 8,9 |
Lätt lastbil | 2018 | 8,9 |
Lätt lastbil | 2019 | 9,1 |
Lätt lastbil | 2020 | 9,7 |
Lätt lastbil | 2021 | 9,7 |
Lätt lastbil | 2022 | 10,4 |
Tung lastbil | 2006 | 24,1 |
Tung lastbil | 2007 | 24,4 |
Tung lastbil | 2008 | 24,8 |
Tung lastbil | 2009 | 23,5 |
Tung lastbil | 2010 | 24,7 |
Tung lastbil | 2011 | 24,6 |
Tung lastbil | 2012 | 24,0 |
Tung lastbil | 2013 | 23,7 |
Tung lastbil | 2014 | 23,3 |
Tung lastbil | 2015 | 22,3 |
Tung lastbil | 2016 | 21,4 |
Tung lastbil | 2017 | 20,9 |
Tung lastbil | 2018 | 20,6 |
Tung lastbil | 2019 | 20,6 |
Tung lastbil | 2020 | 21,4 |
Tung lastbil | 2021 | 22,4 |
Tung lastbil | 2022 | 21,4 |
Buss | 2006 | 4,2 |
Buss | 2007 | 4,1 |
Buss | 2008 | 4,0 |
Buss | 2009 | 4,0 |
Buss | 2010 | 3,9 |
Buss | 2011 | 3,7 |
Buss | 2012 | 3,4 |
Buss | 2013 | 3,1 |
Buss | 2014 | 2,9 |
Buss | 2015 | 2,7 |
Buss | 2016 | 2,2 |
Buss | 2017 | 1,9 |
Buss | 2018 | 1,9 |
Buss | 2019 | 1,8 |
Buss | 2020 | 1,6 |
Buss | 2021 | 1,3 |
Buss | 2022 | 1,2 |
Moped och MC | 2006 | 0,5 |
Moped och MC | 2007 | 0,6 |
Moped och MC | 2008 | 0,6 |
Moped och MC | 2009 | 0,6 |
Moped och MC | 2010 | 0,6 |
Moped och MC | 2011 | 0,5 |
Moped och MC | 2012 | 0,5 |
Moped och MC | 2013 | 0,6 |
Moped och MC | 2014 | 0,5 |
Moped och MC | 2015 | 0,6 |
Moped och MC | 2016 | 0,5 |
Moped och MC | 2017 | 0,6 |
Moped och MC | 2018 | 0,5 |
Moped och MC | 2019 | 0,6 |
Moped och MC | 2020 | 0,6 |
Moped och MC | 2021 | 0,7 |
Moped och MC | 2022 | 0,7 |
Personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen i vägtrafiken, som i sin tur är det trafikslag i transportsektorn som släpper ut överlägset mest växthusgaser.
Den tydligaste förändringen av de olika fordonstypernas bidrag till vägtrafikens utsläpp är att busstrafiken står för en allt mindre andel av dessa utsläpp, på grund av att den förnybara andelen drivmedel i bussar ökar mycket snabbare än i personbilar, lätta och tunga lastbilar.