Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andelar biodrivmedel tillverkade av svensk råvara

Procentuella andelar av olika svensksålda biodrivmedel som tillverkats av svensk råvara
Mätområde Datum Värde (%)
Etanol 2011 34,80
Etanol 2012 31,20
Etanol 2013 25,50
Etanol 2014 18,70
Etanol 2015 16,20
Etanol 2016 16,10
Etanol 2017 16,30
Etanol 2018 17,35
Etanol 2019 13,20
Etanol 2020 11,53
Etanol 2021 24,67
Etanol 2022 23,18
Biobensin 2015 0,00
Biobensin 2016 16,87
Biobensin 2017 4,98
Biobensin 2018 17,06
Biobensin 2019 20,23
Biobensin 2020 11,83
Biobensin 2021 3,89
Biobensin 2022 3,65
Biogas 2011 88,50
Biogas 2012 92,80
Biogas 2013 92,90
Biogas 2014 93,30
Biogas 2015 87,80
Biogas 2016 89,30
Biogas 2017 82,10
Biogas 2018 68,32
Biogas 2019 71,04
Biogas 2020 75,10
Biogas 2021 64,81
Biogas 2022 63,98
FAME 2011 2,80
FAME 2012 3,60
FAME 2013 5,00
FAME 2014 6,80
FAME 2015 5,70
FAME 2016 2,00
FAME 2017 2,90
FAME 2018 6,55
FAME 2019 6,61
FAME 2020 6,57
FAME 2021 3,93
FAME 2022 4,16
HVO 2011 92,90
HVO 2012 41,60
HVO 2013 26,30
HVO 2014 19,50
HVO 2015 13,60
HVO 2016 3,80
HVO 2017 5,30
HVO 2018 5,19
HVO 2019 5,16
HVO 2020 7,35
HVO 2021 10,56
HVO 2022 3,65
Datakälla: Energimyndigheten: Hållbara biodrivmedel och biobränslen, Drivmedel och biobränslen, Drivmedel 2022, Energimyndigheten: Personlig kommunikation

Kommentar

Biogas är det enda biodrivmedlet som till största delen tillverkas av svensk råvara. Sedan 2018 har importen av biogas från Danmark ökat.

Då förnybar diesel HVO introducerades på marknaden år 2011 tillverkades den till största delen av råtallolja från massaindustrin. Men den snabbt ökande efterfrågan på HVO tillfredsställdes sedan nästan uteslutande med HVO tillverkad av utländsk råvara. Mängden HVO tillverkad av inhemska råvaror ökade endast marginellt.

Andelen av den etanol som används i Sverige sjönk från en redan låg nivå fram till år 2020. Eftersom mängden etanol som används i Sverige också sjönk dessa år innebär detta att mängden etanol med svensk råvara sjönk ännu mer.

År 2021 skedde ett positivt trendbrott. Det ökade behovet av etanol och HVO för inblandning i bensin och diesel som uppstod till följd av den skärpta reduktionsplikten uppfylldes till stor del genom ökad användning av svensk råvara.

Indikator N.B2.G.9
Uppdaterad: 2023-10-13