Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Fördelning av mängden godstransporter i olika transportslag

Procentuella andelar av godstransportarbetet i Sverige i olika transportslag
Mätområde Datum Värde (%)
Vägtrafik 2006 52,00
Vägtrafik 2007 51,39
Vägtrafik 2008 52,55
Vägtrafik 2009 51,79
Vägtrafik 2010 49,92
Vägtrafik 2011 50,04
Vägtrafik 2012 48,19
Vägtrafik 2013 50,78
Vägtrafik 2014 50,09
Vägtrafik 2015 50,56
Vägtrafik 2016 51,48
Vägtrafik 2017 50,07
Vägtrafik 2018 50,67
Vägtrafik 2019 50,71
Vägtrafik 2020 51,84
Vägtrafik 2021 53,96
Vägtrafik 2022 54,12
Bantrafik 2006 18,63
Bantrafik 2007 19,97
Bantrafik 2008 19,10
Bantrafik 2009 19,45
Bantrafik 2010 20,52
Bantrafik 2011 20,22
Bantrafik 2012 21,09
Bantrafik 2013 20,48
Bantrafik 2014 19,02
Bantrafik 2015 20,04
Bantrafik 2016 20,19
Bantrafik 2017 19,31
Bantrafik 2018 20,54
Bantrafik 2019 20,38
Bantrafik 2020 20,14
Bantrafik 2021 19,93
Bantrafik 2022 19,75
Inrikes flyg 2006 0,06
Inrikes flyg 2007 0,07
Inrikes flyg 2008 0,06
Inrikes flyg 2009 0,05
Inrikes flyg 2010 0,06
Inrikes flyg 2011 0,05
Inrikes flyg 2012 0,04
Inrikes flyg 2013 0,04
Inrikes flyg 2014 0,03
Inrikes flyg 2015 0,04
Inrikes flyg 2016 0,04
Inrikes flyg 2017 0,04
Inrikes flyg 2018 0,04
Inrikes flyg 2019 0,04
Inrikes flyg 2020 0,04
Inrikes flyg 2021 0,04
Inrikes flyg 2022 0,04
Inrikes sjöfart 2006 28,13
Inrikes sjöfart 2007 28,58
Inrikes sjöfart 2008 28,29
Inrikes sjöfart 2009 28,71
Inrikes sjöfart 2010 29,50
Inrikes sjöfart 2011 29,69
Inrikes sjöfart 2012 30,68
Inrikes sjöfart 2013 28,70
Inrikes sjöfart 2014 33,27
Inrikes sjöfart 2015 29,36
Inrikes sjöfart 2016 28,30
Inrikes sjöfart 2017 29,39
Inrikes sjöfart 2018 28,75
Inrikes sjöfart 2019 28,87
Inrikes sjöfart 2020 27,98
Inrikes sjöfart 2021 26,07
Inrikes sjöfart 2022 26,10
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

För sjöfartens del omfattas alla godstransporter längs svenska kusten.

För luftfart ingår transporter som startar eller landar på en svensk flygplats. För åren 2006-2007 saknas data om flygtransporter med start eller landning utomlands, varför statistiken endast gäller flygtransporter mellan svenska flygplatser dessa år.

Jämförelser mellan trafikslagen bör göras med viss försiktighet mot bakgrund av skillnader i beräkningsmodeller mellan trafikslagen.

Godstransportarbetena med bantrafik och inrikes sjöfart år 2018 är inte direkt jämförbara med tidigare år på grund av förändrad metodik. Detta medför att ingen av andelarna av godstransportarbetet för något transportslag år 2018 är direkt jämförbara med motsvarande andelar tidigare år.

Analys
Det sammanlagda godstransportarbetet per capita i Sverige tycks ha varit i stort sett konstant sedan år 2012. Vägtransporterna tycks öka något, och sjötransporterna minska. Den ändrade metodiken för att beräkna transportarbetet till sjöss år 2018 innebär dock att denna trend är något osäker.

Utvecklingen av godstransportarbetet på väg analyseras här. Relationen mellan godstransporterna på väg och på räls visas i indikator B3N. Godstransporterna med inrikes flyg är försumbara i sammanhanget.

Det är påfallande att covid-pandemin år 2020 inte medförde några tydliga trendbrott eller hack i kurvorna. Godstransporterna tycks ha flutit på ungefär som de gjorde före pandemin. Det andra pandemiåret 2021 skedde en påfallande ökning av godstransporterna inom alla transportslag utom i sjöfarten. Andelen godstransporter på väg ökade, i huvudsak på sjöfartens bekostnad.

Indikator N.B3.M.3
Uppdaterad: 2023-08-31