Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Fördelning mellan väg- och spårburna godstransporter

Procentuell andel landbaserat godstransportarbete i Sverige som utförs på väg respektive på järnväg
Mätområde Datum Värde (tonkm-%)
Järnväg 2006 27,6
Järnväg 2007 28,0
Järnväg 2008 26,7
Järnväg 2009 27,3
Järnväg 2010 29,1
Järnväg 2011 28,8
Järnväg 2012 30,4
Järnväg 2013 28,7
Järnväg 2014 29,1
Järnväg 2015 28,4
Järnväg 2016 28,2
Järnväg 2017 29,1
Järnväg 2018 28,8
Järnväg 2019 28,7
Järnväg 2020 28,0
Järnväg 2021 27,0
Järnväg 2022 26,7
Väg 2006 72,4
Väg 2007 72,0
Väg 2008 73,3
Väg 2009 72,7
Väg 2010 70,9
Väg 2011 71,2
Väg 2012 69,6
Väg 2013 71,3
Väg 2014 70,9
Väg 2015 71,6
Väg 2016 71,8
Väg 2017 70,9
Väg 2018 71,2
Väg 2019 71,3
Väg 2020 72,0
Väg 2021 73,0
Väg 2022 73,3
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

På grund av förändrad metodik för beräkning av godstransportarbetet på räls är andelarna för år 2018 och senare inte direkt jämförbara med tidigare år.

Analys
Godstransporter på räls med eldrivna tåg ger upphov till mindre klimat- och miljöpåverkan än godstransporter på väg. Det är därför ett mål att öka andelen godstransporter på räls. Men statistiken ger inget stöd för att en sådan ökning är på gång. Förändringarna sedan mätperiodens början år 2006 är marginella. Sedan år 2018 har andelen godstransporter på räls minskat något.

En jämförelse mellan godstransportarbetet i alla olika transportslag görs i indikator B3M.

Indikator N.B3.N
Uppdaterad: 2023-08-31