Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Alvesta  91 2018
Lessebo  91 2018
Ljungby  91 2018
Markaryd  91 2018
Tingsryd  91 2018
Uppvidinge  91 2018
Växjö  91 2018
Älmhult  91 2018
Västerås  84 2018
Norberg  84 2018
Sala  84 2018
Skinnskatteberg  84 2018
Surahammar  84 2018
Kungsör  84 2018
Köping  84 2018
Arboga  84 2018
Fagersta  84 2018
Hallstahammar  84 2018
Bjurholm  73 2018
Dorotea  73 2018
Malå  73 2018
Lycksele  73 2018
Skellefteå  73 2018
Sorsele  73 2018
Storuman  73 2018
Robertsfors  73 2018
Nordmaling  73 2018
Norsjö  73 2018
Åsele  73 2018
Vilhelmina  73 2018
Vännäs  73 2018
Vindeln  73 2018
Umeå  73 2018
Varberg  67 2018
Kungsbacka  67 2018
Laholm  67 2018
Hylte  67 2018
Halmstad  67 2018
Falkenberg  67 2018
Eskilstuna  58 2018
Flen  58 2018
Gnesta  58 2018
Katrineholm  58 2018
Vingåker  58 2018
Trosa  58 2018
Nyköping  58 2018
Oxelösund  58 2018
Strängnäs  58 2018
Oskarshamn  49 2018
Nybro  49 2018
Mönsterås  49 2018
Mörbylånga  49 2018
Torsås  49 2018
Vimmerby  49 2018
Västervik  49 2018
Kalmar  49 2018
Hultsfred  49 2018
Högsby  49 2018
Emmaboda  49 2018
Borgholm  49 2018
Askersund  45 2018
Degerfors  45 2018
Hallsberg  45 2018
Hällefors  45 2018
Karlskoga  45 2018
Kumla  45 2018
Laxå  45 2018
Lekeberg  45 2018
Lindesberg  45 2018
Ljusnarsberg  45 2018
Örebro  45 2018
Nora  45 2018
Ragunda  35 2018
Strömsund  35 2018
Östersund  35 2018
Åre  35 2018
Krokom  35 2018
Härjedalen  35 2018
Berg  35 2018
Bräcke  35 2018
Eksjö  33 2018
Aneby  33 2018
Habo  33 2018
Gnosjö  33 2018
Gislaved  33 2018
Jönköping  33 2018
Mullsjö  33 2018
Värnamo  33 2018
Tranås  33 2018
Vetlanda  33 2018
Vaggeryd  33 2018
Sävsjö  33 2018
Nässjö  33 2018
Ronneby  26 2018
Olofström  26 2018
Sölvesborg  26 2018
Karlskrona  26 2018
Karlshamn  26 2018
Mora  23 2018
Ludvika  23 2018
Leksand  23 2018
Gagnef  23 2018
Falun  23 2018
Hedemora  23 2018
Avesta  23 2018
Borlänge  23 2018
Säter  23 2018
Smedjebacken  23 2018
Orsa  23 2018
Malung-Sälen  23 2018
Rättvik  23 2018
Vansbro  23 2018
Älvdalen  23 2018
Öckerö  22 2018
Åmål  22 2018
Vara  22 2018
Trollhättan  22 2018
Vårgårda  22 2018
Vänersborg  22 2018
Töreboda  22 2018
Uddevalla  22 2018
Ulricehamn  22 2018
Tranemo  22 2018
Tjörn  22 2018
Partille  22 2018
Mölndal  22 2018
Orust  22 2018
Skara  22 2018
Strömstad  22 2018
Stenungsund  22 2018
Sotenäs  22 2018
Skövde  22 2018
Tanum  22 2018
Tibro  22 2018
Tidaholm  22 2018
Svenljunga  22 2018
Borås  22 2018
Bengtsfors  22 2018
Ale  22 2018
Alingsås  22 2018
Dals-Ed  22 2018
Bollebygd  22 2018
Herrljunga  22 2018
Hjo  22 2018
Grästorp  22 2018
Gullspång  22 2018
Göteborg  22 2018
Götene  22 2018
Essunga  22 2018
Falköping  22 2018
Färgelanda  22 2018
Lerum  22 2018
Kungälv  22 2018
Lidköping  22 2018
Lilla Edet  22 2018
Lysekil  22 2018
Munkedal  22 2018
Mariestad  22 2018
Mark  22 2018
Mellerud  22 2018
Karlsborg  22 2018
Härryda  22 2018
Kinda  12 2018
Mjölby  12 2018
Motala  12 2018
Linköping  12 2018
Finspång  12 2018
Boxholm  12 2018
Norrköping  12 2018
Söderköping  12 2018
Vadstena  12 2018
Valdemarsvik  12 2018
Åtvidaberg  12 2018
Ydre  12 2018
Ödeshög  12 2018
Örkelljunga  11 2018
Ängelholm  11 2018
Östra Göinge  11 2018
Ystad  11 2018
Åstorp  11 2018
Vellinge  11 2018
Tomelilla  11 2018
Trelleborg  11 2018
Osby  11 2018
Perstorp  11 2018
Svalöv  11 2018
Svedala  11 2018
Staffanstorp  11 2018
Simrishamn  11 2018
Sjöbo  11 2018
Skurup  11 2018
Bromölla  11 2018
Burlöv  11 2018
Båstad  11 2018
Bjuv  11 2018
Eslöv  11 2018
Helsingborg  11 2018
Kävlinge  11 2018
Landskrona  11 2018
Malmö  11 2018
Lund  11 2018
Lomma  11 2018
Klippan  11 2018
Kristianstad  11 2018
Hässleholm  11 2018
Höganäs  11 2018
Hörby  11 2018
Höör  11 2018
Håbo  11 2018
Heby  11 2018
Knivsta  11 2018
Enköping  11 2018
Tierp  11 2018
Uppsala  11 2018
Östhammar  11 2018
Älvkarleby  11 2018
Österåker  8,4 2018
Värmdö  8,4 2018
Vallentuna  8,4 2018
Vaxholm  8,4 2018
Tyresö  8,4 2018
Täby  8,4 2018
Upplands Väsby  8,4 2018
Upplands-Bro  8,4 2018
Södertälje  8,4 2018
Sundbyberg  8,4 2018
Sollentuna  8,4 2018
Solna  8,4 2018
Stockholm  8,4 2018
Sigtuna  8,4 2018
Salem  8,4 2018
Nykvarn  8,4 2018
Nynäshamn  8,4 2018
Norrtälje  8,4 2018
Nacka  8,4 2018
Ekerö  8,4 2018
Danderyd  8,4 2018
Botkyrka  8,4 2018
Haninge  8,4 2018
Järfälla  8,4 2018
Huddinge  8,4 2018
Lidingö  8,4 2018
Riket  7,0 2018
Sollefteå  5,4 2018
Sundsvall  5,4 2018
Timrå  5,4 2018
Ånge  5,4 2018
Örnsköldsvik  5,4 2018
Härnösand  5,4 2018
Kramfors  5,4 2018
Hudiksvall -1,2 2018
Ljusdal -1,2 2018
Hofors -1,2 2018
Gävle -1,2 2018
Bollnäs -1,2 2018
Söderhamn -1,2 2018
Sandviken -1,2 2018
Ockelbo -1,2 2018
Ovanåker -1,2 2018
Nordanstig -1,2 2018
Piteå -2,8 2018
Pajala -2,8 2018
Älvsbyn -2,8 2018
Överkalix -2,8 2018
Övertorneå -2,8 2018
Boden -2,8 2018
Arjeplog -2,8 2018
Arvidsjaur -2,8 2018
Gällivare -2,8 2018
Haparanda -2,8 2018
Luleå -2,8 2018
Jokkmokk -2,8 2018
Kalix -2,8 2018
Kiruna -2,8 2018
Kristinehamn -15 2018
Karlstad -15 2018
Kil -15 2018
Munkfors -15 2018
Hammarö -15 2018
Hagfors -15 2018
Filipstad -15 2018
Forshaga -15 2018
Grums -15 2018
Arvika -15 2018
Eda -15 2018
Årjäng -15 2018
Torsby -15 2018
Sunne -15 2018
Säffle -15 2018
Storfors -15 2018
Gotland -19 2018
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2018, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4. Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckats öka resandet markant inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator SE.4
Uppdaterad: 2019-08-18